nuffnang adv

lazada adv

Wednesday, April 24, 2013

Pru 13: Nasihat Ku Nan sesuai untuk diri sendiri - Husam

Salmiyah Harun,24 Apr 2013

PUTRAJAYA: Calon PAS Putrajaya Datuk Husam Musa menyifatkan nasihat Tengku Adnan Tengku Mansor kononya untuk beliau, sebenarnya adalah sesuai untuk dirinya sendiri.

Husam berkata demikian merujuk kepada kenyataan Setiausaha Agung Umno itu hari ini yang menasihatkan Husam jangan bermain dengan politik kotor.

Jelas Husam, sebaik dipilih sebagai calon Putrajaya beliau sudah membuat aku janji bahawa kehadirannya di sini adalah untuk bersahabat dan berpegang kepada politik madani.

"Saya tidak berbuat apa-apa pun lagi, dan tidak akan bermain dengan politik kotor.

"Misal isu Linggam, saya tak sentuh pun! Tetapi nasihat Tengku Adnan ini, saya kira sesuai untuk dirinya sendiri," kata Husam dalam sidang medianya di sini hari ini.

Dalam pada itu, Husam sudah menjangkakan kempen kotor di pusat pentadbiran kerajaan itu semakin menjadi-jadi apabila ada pihak lawan telah mengedarkan buku fitnah terhadapnya.

Menurut Husam buku yang bertajuk 'Kenali Siapa Husam Musa; Politik Wang dan Kronisme' tidak mempunyai nama penerbit dan percetakan.

Buku tersebut mengandungi 36 muka surat telah diedarkan di Putrajaya seminggu yang lalu.

Setelah mendapat nasihat daripada pihak guaman, beliau dinasihatkan supaya membuat laporan polis berkenaan perkara tersebut dibawah Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 Seksyen 11(1) C dan D.

Beliau bersama empat peguamnnya dijangka akan membuat laporan polis berhubung perkara ini di Balai Polis Presint 9 hari ini.

Seksyen itu menyebut adalah menjadi satu kesalahan rasuah bagi mana-mana calon pilihan raya yang menyebarkan bahan-bahan bercetak yang tidak mempunyai nama penerbit dan pencetak bagi mencapai kememangan dalam pilihan raya tersebut.

Dibawah akta tersebut juga pihak polis boleh menahan orang berkenaan dan boleh di bawa ke mahkamah.

Kesalahan denda RM5,000 atau satu tahun penjara di mana ia boleh menghilangkan kelayakan calon tersebut bertanding.

sumber: Harakah Daily

No comments:

Post a Comment

Get the lowest PRICE booking by ONLINE

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...