SENAI – Anis Afida Mohd Azli, 25, merupakan calon termuda dari Johor yang bertanding di N38 Dun Penawar mewakili Pas.

Pemegang Ijazah Sarjana Muda Sains (Kimia Industri) dari Universiti Teknologi Malaysia ini mula diasah bakatnya menerusi perjuangan penduduk di Pengerang selaku status Pengerusi NGO Gabungan Pengerang.

Keberanian dan kelantangannya bersuara pernah mengaitkannya dengan insiden mengejutkan iaitu penerimaan ‘hadiah’ berupa batu nisan yang tertera namanya dan dicatatkan tarikh kematian.
Malah kediaman ibu bapanya di Bandar Penawar turut diancam dengan simbahan cat merah menyebabkan kerosakan kereta dan halaman rumah.
Insiden itu secara tidak langsung melonjakkan namanya lalu diangkat Pas selaku calon PRU13.

Menyentuh berkaitan PRU13, Anis yang juga Ahli Jawatankuasa Dewan Muslimat Pas Negeri Johor menaruh harapan untuk melihat perubahan.

Dia turut mengakui statusnya sebagai calon muda bukan penghalang malah menjadi kelebihan buat pengundi seusia mendampinginya.

“Saya yakin dengan gelombang anak muda, kerana komposisi kaum majoritinya Melayu dan seimbang dari usia. Saya melihat faktor usia bukan kekangan mendekati masyarakat.
“Arwah datuk dan nenek, ibu bapa, adik-beradik dan saudara saya merupakan penduduk tempatan dan amat dikenali dalam masyarakat setempat.

"Saya mendekati pengundi seperti rakan sebaya dan mendekati mereka yang berusia seperti datuk, nenek dan cucu,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Katanya, statusnya selaku wanita dan muda akan menjadi kelebihan buatnya malah tidak mencetuskan situasi kurang senang.

“Kedudukan saya mewakili Pas membuktikan calon muda relevan menjadi pemimpin dan diberi peluang untuk memimpin. Kami akan membawa perubahan dari idea dan perjuangan,” katanya.

Anis Afida menentang penyandang Hamimah Mansor (BN) di Dun Penawar dengan majoriti pengundi sebanyak 98.36 peratus Melayu, 0.32 peratus Cina, 0.53 peratus lain-lain kaum.
sumber: Sinar Harian