nuffnang adv

lazada adv

Tuesday, April 23, 2013

PRU 13: Media baru menjadi faktor penting PRU13




KUALA LUMPUR: Ketika ICT mula diperkenalkan di Malaysia pada awal tahun 1990-an, tidak ramai orang yang melihatnya sebagai satu senjata yang boleh merubah gerak kerja penerangan ahli parti yang sebelum itu banyak bergantung kepada ceramah dan media cetak sebagai bahan penerangan.

"Kita ketahui globalisasi sebenarnya cukup serasi dengan Islam. Islam itu sendiri adalah agama sejagat dari segi sifat kesyumulan ajarannya sama ada dari aspek masa, tempat, bangsa dan setiap bidang kehidupan," kata Exco Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia, Mohd Yusof Hadhari.

Katanya, PAS hari ini sudah melangkah jauh dalam survival politiknya dan kini PAS merupakan Gerakan Islam yang mampu memanfaatkan ICT dan Media Baru sebagai satu “alat” memperkasakan kerja-kerja penerangan dan dakwah dalam dunia moden sekarang ini.

Tambahnya, kesemua parti politik sedar akan bilangan pengundi di bawah umur 40 tahun menghampiri 48 peratus jumlah pengundi dalam pilihan raya ke 13 ini dan jumlah ini mungkin akan meningkat kepada 52 peratus menjelang pilihan raya.

Secara umumnya, kata beliau boleh dirumuskan parti yang menguasai minda anak muda akan menentukan parti mana yang akan menang dalam pilihan raya umum ke-13 ini. Hampir 70 peratus dari pengundi muda ini dipengaruhi oleh media baru.

Beliau berkata, ini bermakna media baru bakal menjadi faktor penting dalam pilihan raya umum kali ini.

Oleh itu, katanya jentera parti perlu perlu memberi perhatian khusus dalam menguasai media baru, di samping ceramah dan media cetak sebagai bahan penerangan, dan sebarkan bahan-bahan penerangan menggunakan media baru.

Perlu diingatkan tentang bahan dan kebenaran fakta dan isu yang disebarkan.

"Kita bimbang, ahli-ahli yang ikhlas bekerja siang dan malam bagi memenangkan gerakan Islam ini, terpedaya dengan mainan musuh dengan menyebarkan isu dan artikel-artikel berbentuk fitnah dan direka-reka pihak lawan.

"Oleh itu, saya sarankan supaya bahan-bahan penerangan diambil dari sumber yang diketahui ianya benar dan sahih," katanya

Selain Harakahdaily, kita mempunyai page facebook Pemuda PAS Malaysia yang mengumpulkan perbagai isu dan artikel-artikel kempen yang ditapis sebelum dipaparkan di media baru.

Sehubungan itu, beliau menyeru kepada semua untuk pergi ke laman facebook DPP Malaysia [Official] dan menjadi antara individu yang sentiasa menyebarkan maklumat kepada rakan-rakan facebook masing-masing, supaya penyebaran maklumat yang tepat dan benar dapat di buat dengan lebih meluas.

Disebabkan 5 Mei sudah amat hampir, maka kita sebagai petugas dan pendokong PAS untuk menegakkan Islam di negara kita harus melipatgandakan usaha mengenengahkan ICT dan Media Baru sebagai alat dan media penerangan yang berkesan dalam perang siber yang berlaku dalam dunia maya sekarang ini.

sumber: Harakah Daily

No comments:

Post a Comment

Get the lowest PRICE booking by ONLINE

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...