nuffnang adv

lazada adv

Monday, April 29, 2013

Umcedel: PM dulu kan teruja dengan tinjauan kami




3:47PM Apr 29 2013 
Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel) hari ini menyatakan kekesalannya terhadap pihak yang mempertikaikan kewibawaan tinjauan mereka selepas Datuk Seri Najib Razak menyatakan tidak bersetuju.

Malah, kata Sekretariat Umcedel, sikap pengerusi BN itu berbeza sama sekali dengan sebelum ini apabila Umcedel membentangkan kajiannya bahawa gabungan parti pemerintah akan terus berkuasa selepas pilihan raya umum ke-13.

azlanPada masa itu, kata mereka, Najib mengaku teruja dengannya dalam sebuah program di Kuantan pada 21 Januari tahun lepas dan kenyataan itu diulang dalam siaran televisyen dan tiada sebarang persoalan ditimbulkan tentang kajian itu.

Kenyataan itu juga katanya terakan di blog politik dan masih boleh dibaca hingga hari ini.

Najib semalam berkata beliau tidak bersetujudengan tinjauan Umcedel yang menyebut beliau berada empat mata di belakang ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana tinjauan BN mendapati beliau mendahului.

Tinjauan Umcedel berdasarkan 1,407 sampel itu menyebut 43 peratus responden percaya Anwar layak menjadi perdana menteri berbanding Najib yang mendapat 39 peratus. 

NONEBeberapa tokoh akademik juga mempersoalkan keputusan tinjauan itu dengan mendakwa saiz sampel 1,407 terlalu kecil dan kemungkinan keputusan tinjauan itu dimanipulasi Pakatan Rakyat.

Sementara itu, dalam kenyataannya hari ini, Sekretariat Umcedel berkata, pihaknya sedia berdiskusi dengan mana-mana individu dan pertubuhan yang mahu meneliti lebih lanjut kajian mereka.

"Pandangan dan komen separuh masak yang tidak mempunyai nilai akademik tanpa melihat dengan lanjut kajian tersebut amat dikesali," kenyataan itu dpetik.

Umcedel juga mempelawa pihak yang berminat supaya melayarilaman sesawang mereka untuk mengetahui buiran lanjut kajian mereka.

-Malaysia Kini

No comments:

Post a Comment

Get the lowest PRICE booking by ONLINE

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...