nuffnang adv

lazada adv

Tuesday, April 16, 2013

Calon Kerusi Panas di Parlimen Setiu, DUN Permasuri serta DUN Langkap...

Dato Mohd Jidin Shafee

P034 - SETIU - MOHD ZULKIFLI JUSOH
N05- JABI - ISKANDAR
N06- PERMAISURI - DATUK MOHD JIDIN BIN SHAFIE
N07- LANGKAP - SABRI MOHD NOR
N08- BATU RAKIT- BAZLAN ABDUL RAHMAN




Pelbagai persoalan dan teka teki selama ini telah pun terjawab.

Suasana yang agak panas adalah di Parlimen Setiu dengan calonnya adalah seorang hakim iaitu Mohd Zulkifli Bin Jusoh atau lebih dikenali sebagai ' Jali Lawyer' bagi penduduk tempatan, tiba-tiba muncul menggantikan Dato Mohd Jidin Shafee yang beralih ke DUN Permaisuri dan ianya menjadi tandatanya peringkat akar umbi. Ia bagaikan satu kejutan dengan tidak tercalonnya penyandang iaitu Abdul Halim Jusoh- DUN Permaisuri, Khazan Che Mat DUN Batu Rakit dan Ashaari Bin Idris- DUN Langkap. Sebelum ini ramai yang menjangkakan Abdul Halim bin Jusoh ke Parlimen ataupun Setiausaha Bahagian, Ismail Bin Saamah.

Bagi DUN Permaisuri, calonnya adalah Dato Mohd Jidin Bin Shafee yang beralih dari Parlimen ke DUN di mana sebelum ini beliau diura-urakan tidak akan dicalonkan dan keputusan ini juga agak mengejutkan beberapa pihak.


Bagi DUN Batu Rakit oelh Saudara Bazlan ABd Rahman bagi menggantikan Khazan Che Mat serta calon muda, bekas Penolong Pengarah Jabatan Penerangan Terengganu, Mohd Iskandar Jaafar menggantikan Cikgu Ramlan Bin Ali.
 Bagi Dun Langkap pula, calonnya adalah Dato Sabri Bin Mohd Nor iaitu Bendahari Bahagian yang katakan tidak begitu berminat untuk dicalonkan dan ada ura-ura mungkin akan membuat tawaran penarikan diri. Apapun kita tunggu sehingga hari penamaan calon.

Pencalonan di Setiu ini agak luar biasa sedikit kerana ianya jauh daripada jangkaan ramai dan sedikit mengejutkan apatah lagi, 4 penyandang asal DUN Permaisuri, DUN Jabi, DUN Batu Rakit dan DUN Langkap digugurkan.

Apapun tempoh 4 hari sebelum penamaan calon pada 20 April 2013, akan menentukan calon sebenar mereka yang akan bertanding dan tempoh berkempen 15 hari adalah penentu kepada perjuangan sebenar dalam pilihanraya kali ini.

DUN dan Parlimen Setiu sebelum ini telah menempuhi zaman yang panas ekoran pergeseran Ketua Bahagian merangkap Ahli Parlimen dengan 4 lagi DUN. Ianya turut memberi kesan terhadap calon-calon dan bakal-bakal calon sebelum ini.

Adakah dengan pencalonan ini akan menamatkan isu dan krisis, atau memanaskan lagi keadaan? sama-sama kita tunggu dan lihat.

No comments:

Post a Comment

Get the lowest PRICE booking by ONLINE

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...