nuffnang adv

lazada adv

Monday, January 3, 2011

Apa BAKAT kita? sedarkah kita?



Apakah ilmu, bakat ataupun kemahiran unik yang kita miliki akan dapat membantu kita menyumbangkan sesuatu kepada orang lain?

Kita perlu kenali dan fahami apa BAKAT kita, apa keunikan kita yang tiada pada orang lain.

Kata Peter Drucker, "Pada zaman ilmu ini, setiap daripada kita memiliki cara dan kaedah pengeluaran yang tersendiri. Kaedah pengeluaran ini berada dalam kepala kita. Kini, akal dan buah fikiran adalah harta yang menjadi rebutan. Kecerdasan fikiran serta kebolehan mendapatkan dan mengaplikasikan kepandaian dan ilmu pengetahuan ini, adalah sumber kekayaan sebenar zaman ini."

Kata Stephen R Covey, "Bakat adalah seperti cap jari kita. Setiap orang memiliki bakat yang tersendiri dan tidak ada yang serupa. Bakat anda adalah unik dan untuk diri anda sahaja."

Jadi, hargailah bakat yang kita miliki, terus menggali potensi diri untuk kita menyumbangkan sesuatu kepada orang lain dan diri kita sendiri.

Tidak kira, kita sebagai pemandu teksi, tukang masak, pembantu tadbir atai CEO, kita mampu miliki kerjaya yang hebat selagi kita sanggup melakukan usaha yang terbaik. Apabila kita menggunakan bakat kita yang terbaik, minat yang mendalam dan komitmen suara hati, kita mampu perolehi kepuasan yang sukar ditandingi.

Kepuasan yang sebenar adalah kita mampu memuaskan hati kita sendiri dan juga hati orang lain yang memerlukan sumbangan kita.

No comments:

Post a Comment

Get the lowest PRICE booking by ONLINE

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...