nuffnang adv

lazada adv

Wednesday, February 22, 2017

Allahyarham Sudirman dalam kenangan

Image may contain: 1 person

SUDIRMAN SUDAH MATI

Itulah tajuk muka depan Harian Metro yang aku baca pada 22 Februari 1992. Masa tu aku kat Dataran Merdeka kerana menyertai satu raptai perbarisan kawad Kadet Polis...waktu tu aku masih dalam Tingkatan 4.
Aku bukanlah dalam kategori peminat nombor satu Sudirman, tetapi hampir kesemua lagu ballad arwah adalah lagu kegemaran aku sejak dulu lagi.
Disebabkan ‘key’ suara Allahyarham ni sangat tinggi, boleh kira dengan jari lagunya yang aku boleh melalak kat karaoke. Anyway, tak perlulah aku citer lebih-lebih pasal arwah kerana korang boleh baca kat dalam akhbar dan internet.

Image may contain: 1 person

Yang pasti, aku boleh berbangga kerana sempat merasa air kola jenama SUDI yang pernah dihasilkan syarikat arwah masa dia hidup.
Boleh kata fenomena jugaklah time tu, memanjang bila pergi kedai runcit atau restoran, orang minta air tin Sudi, aku rasa bos Coca-Cola kat Malaysia time tu confirm cuak giler.
Bahkan aku juga sempat merasa memakai kaca mata hitam ala Sudirman yang suatu ketika dulu cukup terkenal di kalangan anak muda. Cermin mata Sudirman ni tak ada bingkai dan tangkai, ia umpama negatif filem yang korang boleh terus lekatkan kat mata, sempoi tak?
Masa tu siap ada sebuah kedai jual merchandise Sudirman kat Plaza Sungei Wang, hebat tul, tak jumpa lagi artis yang seberjaya Sudirman setakat ni.
Berpelajaran tinggi, ahli korporat, peguam, penghibur, pelakon…pakej!
Apapun dia dah takde…yang ada hanya kenangan dan lagu-lagunya yang terus menjadi siulan hingga ke hari ini.

Image may contain: one or more people and sunglasses
Pada 22 Februari 1992 (bersamaan 18 Syaaban 1412), hari Sabtu jam 4:00 pagi, sebelum subuh, ketika berusia 37 tahun, Sudirman telah kembali ke Rahmatullah di rumah kakaknya, Datin Rudiah binti Haji Arshad yang beralamat di No. 16, Jalan Taban Satu, Lucky Garden, Bangsar Park, Kuala Lumpur setelah 7 bulan menghidap penyakit radang paru-paru (pneumonia).
Jenazah Allahyarham telah dibawa pulang ke Temerloh dan disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Chengal, Temerloh pada hari yang sama, jam 3:45 petang - berdekatan dengan pusara ibu bapanya (selang beberapa baris).
Ribuan peminat setia termasuk Perdana Menteri Malaysia ketika itu, Dato' Seri Dr. Mahathir Mohamad telah menziarahi jenazah Allahyarham yang dianggap sebagai suatu kehilangan yang besar bagi dunia hiburan tanah air.
Dari Allah kita datang, pada Allah kita pulang.
Al-Fatihah.

@ FB syahril A Kadir

No comments:

Post a Comment

Get the lowest PRICE booking by ONLINE

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...