nuffnang adv

lazada adv

Tuesday, January 31, 2017

KENYATAAN MEDIA SEMPENA HARI TERAKHIR SEBAGAI PENGERUSI GPMS TERENGGANU

Ahmad Izani's profile photo, Image may contain: 1 person

Saya mohon supaya kerajaan mengambil perjalanan khusus bagi mengerakkan zakat sebagai elemen pembangunan ekonomi negeri.
Saya melihat zakat bukan setakat ritual agama semata-mata, tapi zakat ini harus dilihat,dibangunkan,diuruskan dan dikendalikan sebagai satu sumber pembangunan ekonomi yang menjadi penyelesaian kepada masalah rakyat,apa lagi pada waktu yang agak kritikal sekarang.
Saya melalui Majlis Belia Terengganu juga pernah mengerakkan Forum Zakat dan Takrifan Asnaf Kontemporari bertujuan untuk menimbulkan kesedaran bahawa kita masih ada kekuatan dalam merencanakan pembangunan negeri dan negara sesuai dalam ruang lingkup syariat Islam.
Beberapa pendekatan baru dan mudah harus kita gemblengkan segera supaya usaha untuk memartabatkan zakat sebagai elemen ekonomi dilihat dan diimplemenkan untuk kebaikan negeri dan rakyat. Sebagai contoh,kalau kita boleh permudahkan kaedah kutipan,mengapa kita tidak boleh permudahkan agihan....mengapa tidak diwujudkan kaunter2 zakat di tempat tumpuan ramai seperti di stesen bas,stesen keretapi dan tempat tumpuan lain selain drp masjid...untuk meminimakan penipuan drp individu2 yg todak bertanggungjwb,aplikasi teknologi dan capaian internet boleh selesaikannya menjadikan ini lebih cekap,moden dan efisien.
Tidak dinafikan,susulan daripada pandangan dan desakan yang saya dan rakan-rakan gerakkan,ada tindakan diambil namun ianya cukup perlahan apalagi untuk menjadikan zakat ini sebagai elemen utama dalam pembasmian kemiskinan dalam negeri dan negara.
Selain itu, dengan kesedaran yang ditunjukkan oleh masyarakat kini mengenai kepentingan menunaikan zakat, saya fikir zakat boleh menjadi komponen ekonomi yang baru di kala pertumbuhan di sektor ekonomi yang lain kian perlahan dan ini boleh dicapaikan dengan kerajaan mengerakkan muzakarah dan musyawarah khusus bagi mentakrif semula asnaf sesuai dengan keadaan masa kini kerana Islam itu sendiri,kekal dan relevan sepanjang zaman.
Adalah menjadi sebahagian daripada peranan GPMS Negeri Terengganu untuk membawa idea-idea dan pemikiran baru dalam masyarakat sesuai dengan peredaran masa dan situasi dan saya harap usaha-usaha ini diredhai dan dikira sebagai amal bakti untuk dibawa ke akhirat kelak.
Selamat maju jaya adinda Tengku Haphiz,pengerusi GPMS Terengganu yang baru. U know why i choose u.....
Salam hormat
Ahmad Izani bin Ab Ghani
Pengerusi GPMS Terengganu
2009-2017
31 januari 2017
Kuala Terengganu
8.34pm

No comments:

Post a Comment

Get the lowest PRICE booking by ONLINE

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...