nuffnang adv

lazada adv

Wednesday, December 7, 2011

Aku keliru dengan Nuffnang & Advertlets.. sapa boleh tolong?

Bila dah terbaca entry kawan kita ini, aku dah jadi keliru antara benar dan tidak, tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku.

Apapun matlamat sebenar aku berblogging adalah untuk berkongsi maklumat dan informasi, moga-moga ada jariah dan downline pahala hasil dari perkongsian maklumat aku di blog.

Walaupun begitu kalau dapat seringgit dua hasil berblogging yang aku belum pernah dapat alhamdulillah,lepas bayar broadband fee pun jadilah.

Cuma setakat ini belum lagi terima (belum layak lagi tu) hasil dari berblogging. Kalau ada blogger yang hebat dan mampu menjana income hasil berblogging membaca artikel ini atau blog aku, dapatlah kiranya berkongsi bagaimana sebenarnya mereka menjana pendapatan melalui blogging.

Ini artikel yang aku dapat dari blog

Adverlets atau Nuffnang?

Salam..
Sudah tentu kepada anda diluar sana yang mempunya blog pasti anda meletakkan widget pengiklanan ini kan. Tetapi tahukah anda bahawa dalam kita mengejar untuk mendapatkan pendapatan kita, kita terlupa sebenarnya kita telah dipergunakan oleh syarikat-syarikat pengiklanan ini.

Daripada apa yang telah dinyatakan diatas saya mula memikirkan tentang hal ini. Bagaimana agaknya mereka yang mendapat income beribu-ribu sebulan hanya menggunakan blog sebagai medium pengantaraan?. Adakah dengan ads sahaja?. Terbaru saya ada dapat satu ebook daripada seorang kawan di facebook. Ebook ini menceritakan yang penulis ebook itu mendapat beribu-ribu ringgit hasil daripada kedua-dua ads itu dalam masa kurang dari 5 bulan. Penulis itu menunjukkan cara untuk bagaimana boleh menjana income sebanyak itu. Ternyata sebenarnya tiada cara yang exclusive. Penulis hanya bercerita mengenai teknik SEO yang biasa dan cara letak widget ads tersebut. Seterusnya dapat income sebanyak itu. Emmmmmm….?.
Ada satu pendapat yang saya terima daripada seorang blogger terkenal. Beliau menyatakan bahawa sejak beliau berblogging daripada tahun 2008 lagi, beliau masih tidak pernah mendapat income beribu-beribu sebulan atau beberapa bulan daripada kedua-dua ads diatas kecuali income itu ditambah keseluruhannya selama setahun. Jika hendak dinilai daripada prestasi blognya, ternyata blognya mempunya rating yang tinggi. Mempunyai PR sehingga 4! Alexa Rank juga serendah 44,535.  Jika difikirkan apa kurangnya blog ini untuk mendapat income yang beribu-beribu. Adakah kedua-dua ads ini pilih kasih atau ebook itu penipu?
Tetapi ada seorang blogger yang saya jumpa ketika blogwalking menyatakan dia pernah mendapat income 4 angka daripada kedua-dua ads tersebut dalam masa hanya beberapa bulan. Blog beliau hanya PR 1 dan Alexa ranknya 2.4 juta!. Beliau ada ceritakan caranya. Beliau kata
“Kalau nak dapat income banyak dari ads ni..kene ampu skit. Selalu buat entri pomot ads ni. Kalo boleh seminggu sekali. Mesti boleh dapatnya.”
Adakah betul apa yang diperkatakan?. Adakah kita selama ini telah dipergunakan oleh syarikat-syarikat pengiklanan ini untuk mengaut keuntungan yang banyak sedangkan kita dibayar dengan sedikit? Adakah dengan hanya mengampu mereka baru boleh mendapat pendapatan yang banyak?. Atau mereka sebenarnya pilih kasih?
Sumber,

3 comments:

  1. biase la tu... banyak blog yg gune 2 iklan ni... tapi mcm biase la.. syarikat iklan tu yg uruskan nye tetap manusia.. so kalau sape pandai amik hati.. dapt la lebih.. erm lagi satu ... kne rajin maintain traffic la... kalau nk pendapatan lumayan.. kne la ikot syarat.. letak iklan pada tempat yg betul.. lepas tu.. kalu gune nuffnang .. jngan la letak iklan lain .. sbb iklan lain akan menyebabkan singan terhadap ikln nuff...

    ReplyDelete
  2. buat masa ni tak pernah dapat duit dari buffnug pun ,,,, kalau clim ada je yg tak kena.... dah bosan dahh...memang diperguna pun kadang2 tu rasa...

    ReplyDelete

Get the lowest PRICE booking by ONLINE

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...