nuffnang adv

lazada adv

Thursday, January 2, 2014

Ayatullah Khomeini.. pengakhiran hidupnya yang menyedihkan



Imam Khomeini atau nama sebenar beliau Ruhollah Musavi Khomeini adalah tokoh paling menonjol ketika kemuncak Revolusi Islam Iran pada 1979. Beliau yang dilahirkan pada 24 September 1902 adalah ulama Syiah yang menceburkan diri secara mutlak dalam dunia politik. Masyarakat Iran Syiah amat mengagumi ilmu agamanya dan karisma beliau dalam bidang politik. Kata-katanya ibarat semburan mutiara, pasti ramai akan mengutipnya untuk dijadikan ‘perhiasan’ diri.


Di kalangan masyarakat Iran Syiah, mereka mengagumi tokoh Iran ini melebihi had yang sepatutnya. Mereka memujanya sehingga meletakkan Imam Khomeini sebagai Imam Mahdi, iaitu individu yang dikatakan bakal membawa umat Islam melawan golongan kufar pada akhir zaman. Peristiwa pada tahun 1978 iaitu setahun sebelum revolusi Islam Iran 1979 turut menyaksikan bagaimana golongan yang memujanya mendakwa pernah melihat wajahnya di bulan. Pada masa itu, Imam Khomeini masih lagi berada dalam buangan di Perancis. Ramai penyokong ulama syiah ini mengaitkan peristiwa tersebut sebagai salah satu karamah Imam Khomeini!.
Begitulah hebatnya penangan Imam Khomeini semasa hayatnya.
Namun bagaimana pula ketika di akhir hayatnya?
Peristiwa di akhir hayat Imam Khomeini menyaksikan satu insiden yang cukup janggal bagi seorang ulama agung. Jasad Imam Khomeini yang kaku tidak bernyawa telah diusik dan kain kapan beliau dicarik-rabakkan oleh jutaan masyarakat yang begitu memujanya. Tegas mereka, kain kapan Imam Khomeini boleh memberi keberkatan kepada kehidupan mereka.
Dek kerana mengharapkan keberkatan daripada secebis kain kapan, penyokong dan pendokong Imam Khomeini sanggup memusnahkan keranda dan mengoyak kain kapan sehingga mendedahkan aurat beliau yang selama ini ditutup dan dijaga beliau. Gambar tersebut berjaya dirakam oleh ramai wartawan dan journalis di seluruh dunia sehingga ia menjadi bualan hangat di kalangan media ketika itu.
Di kalangan penganut Ahli Sunnah wal Jamaah, mereka mendakwa ia adalah penghinaan Allah swt kepada mereka yang menolak dan mengeji para sahabat Nabi saw. Ini bertepatan dengan beberapa dakwaan yang mengatakan Imam Khomeini mempersetujui secebis doa yang dikenali Doa Sanamai al-Quraisyin. Doa ini adalah doa yang mengutuk dua berhala Quraisy yang didakwa adalah dua sahabat besar Rasulullah saw, Abu Bakar as-Siddiq dan Umar al-Khattab. Selain itu, isi kandungan doa ini turut mengutuk Saiditina Aisyah, Saiditina Hafshah dan beberapa sahabat yang difitnah menyokong dua sahabat besar Rasulullah saw.
Adakah ia isyarat kepada kita bahawa pegangan Syiah adalah sesat? Hanya Allah swt Maha Mengetahui.
Imam Khomeini meninggaal dunia pada 3 Jun 1989 di usia yang cukup lanjut iaitu 87 tahun. Beliau meninggalkan seorang balu, Khadijah Saqafi dan lima orang anak. Khadijah Saqafi kemudian menyusuli pemergian suaminya pada tahun 2009 di usia 93 tahun. Sepertimana suaminya, ratusan ribu manusia menghadiri pengebumian Khadijah Saqafi termasuk Presiden Mahmoud Ahmadinejad dan Pemimpin Agung Iran, Ali Khomeini.
sumber: http://takusahrisau.wordpress.com

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete

Get the lowest PRICE booking by ONLINE

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...