nuffnang adv

lazada adv

Wednesday, May 29, 2013

MAS Kurangkan Kerugian, Jangka Pendapatan Interline Akan Terus Meningkat




KUALA LUMPUR, 29 Mei (Bernama) -- Penambahbaikan yang begitu signifikan dalam operasinya telah menyaksikan Malaysia Airlines mengurangkan kerugian operasinya sebanyak 46 peratus kepada RM165 juta dalam tempoh suku pertama berakhir 31 Mac, 2013, daripada kerugian RM307 juta dalam tempoh yang sama tahun lepas.

Prestasi yang lebih baik ini diperlihatkan dalam berhadapan dengan keadaan ekonomi yang lemah di mana syarikat penerbangan itu mencatatkan peningkatan 17 peratus dalam aliran penumpang, 14 peratus pendapatan dan faktor muatan tempat duduk yang lebih tinggi iaitu 76.6 peratus.

Pendapatan meningkat kepada RM3.545 bilion daripada RM3.114 bilion sementara kerugian pracukai menambah kepada RM278.457 juta berbanding kerugian pracukai RM169.33 juta, demikian menurut kenyataan dari syarikat dan juga kepada Bursa Malaysia.

Syarikat penerbangan itu mencatatkan imbangan tunai yang positif iaitu RM147 juta hasil daripada aktiviti operasinya dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini berbanding pegangan tunai yang negatif RM202 juta dalam tempoh yang sama sebelumnya.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Ahmad Jauhari Yahya berkata statistik operasi yang kukuh dan mencatatkan tarikan menggalakkan untuk meningkatkan jumlah penumpang serta pertumbuhan.

"Ini telah membolehkan kami menjana imbangan tunai yang positif," katanya.

Bagaimanapun, kami mempunyai banyak tugas yang perlu dilakukan untuk menyelaraskan kos dan pendapatan, untuk meningkatkan produktiviti dan kecekapan serta menambahbaik perolehan," katanya dalam satu kenyataan.

Bergerak ke hadapan, Ahmad Jauhari berkata kumpulan menjangkakan pendapatan "interline" akan terus meningkat kerana lebih ramai yang dapat mengetahui mengenai Malaysia menerusi "oneworld".

"Menyertai sekutu ini adalah platform yang baik untuk meluaskan jangkauan dan jenama kami," tambah beliau.

-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Get the lowest PRICE booking by ONLINE

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...