Oleh Fadzli Ramli
SHAH ALAM, 11 Mei (Bernama) -- Siapa Menteri Besar Selangor yang baharu masih menjadi topik hangat walaupun pilihan raya umum ke-13 (PRU13) sudah hampir seminggu berlalu, namun satu hakikat yang harus disedari ialah bahawa kuasa melantik Menteri Besar adalah pada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.
Kuasa baginda untuk melantik Menteri Besar Selangor diperuntukkan dalam Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959 berdasarkan Artikel 51.
Sejarah mencatatkan, semasa pemerintahan Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, baginda cukup tegas dalam menentukan pengganti Tan Sri Muhammad Muhamad Taib yang telah meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar pada 14 April 1997, di mana baginda mahu calon berkenaan disaring dan disemak bagi memastikan calon itu benar-benar bersih.
Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz menegaskan bahawa calon itu haruslah jujus dan ikhlas, dan baginda akan menolak seorang Menteri Besar yang mengejar kemewahan untuk diri sendiri.
Pada pertemuan Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz dengan Perdana Menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad pada 21 April 1997, baginda bertitah bahawa calon yang sesuai untuk jawatan itu masih belum dipilih dan pada 2 Mei baginda berkenan memilih Tan Sri Abu Hassan Omar sebagai Menteri Besar Selangor.
Profesor dan Penasihat Undang-Undang Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Prof Datuk A. Halim Sidek berkata pelantikan Menteri Besar Selangor yang bakal dilakukan Sultan Sharafuddin Idris Shah adalah berpandukan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959 dan mengambil kira dua artikel penting.
"Pertama, baginda berhak untuk melantik seorang anggota Dewan Undangan Negeri yang menurut pertimbangan baginda mendapat keyakinan majoriti dewan. Manakala kedua, orang yang dilantik mestilah berketurunan Melayu dan beragama Islam," katanya ketika dihubungi Bernama.
Beliau berkata demikian dengan merujuk kepada Artikel 51 (1) berdasarkan Artikel 53 (2)(a); dan Artikel 51 (2) tertakluk kepada Artikel 53 (4) dalam Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959.
Turut menarik perhatian ialah Artikel 51 (1A) yang menyebut baginda juga berhak memilih seorang Timbalan Menteri Besar Selangor.
PRU13 menghasilkan keputusan PAS dan DAP masing-masing memperoleh 15 kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, manakala PKR memperoleh 14 kerusi daripada 56 kerusi. Barisan Nasional (BN) pula menguasai 12 kerusi.
Prof A. Halim berkata jika mengikut perkiraan bilangan kerusi, calon dari PAS, PKR dan DAP sama layak, tetapi dengan kuasa yang ada pada baginda berdasarkan artikel tadi, DAP tidak layak kerana mereka tiada calon Melayu beragama Islam di Selangor.
"Sama ada calon itu daripada PAS atau PKR tidak menjadi persoalan walaupun PKR kurang satu kerusi daripada PAS, kerana mereka boleh muafakat letak satu calon.
"Tetapi akhirnya kuasa memperkenan calon mereka itu terletak di tangan baginda, memperlihatkan baginda mempunyai hak mutlak memilih Menteri Besar Selangor," katanya.
Ketua Biro Transformasi Muslim, Majlis Perundingan Melayu, Datuk Dr Mohamed Ghazali Md Noor ketika mengulas kepentingan Menteri Besar Selangor berketurunan Melayu dan beragama Islam itu, berkata klausa itu penting bagi memastikan baginda mempunyai penasihat yang arif dalam isu berkenaan Melayu dan Islam.
"Baginda merupakan payung bagi orang Melayu dan tunjang kepada agama Islam, jadi perlulah seorang Menteri Besar yang berketurunan Melayu dan beragama Islam. Jika sebaliknya, bagaimana mahu menasihati baginda?" katanya.
Dr Mohamed Ghazali berkata satu lagi faktor yang perlu diteliti adalah faktor sejarah di mana negara ini sebenarnya telah mula dibina oleh Kesultanan Melayu itu sendiri dan kerajaan mula dibentuk oleh Kesultanan itu subur hingga ke hari ini sebagai Kerajaan Malaysia.
Mohamed Ghazali berkata Tujuh Wasiat Raja-Raja Melayu iaitu wasiat yang dititahkan Raja-Raja Melayu semasa menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957, jelas menyatakan kepentingan faktor orang Melayu dan beragama Islam itu.
"Wasiat itu merupakan amanah diberikan kepada pentadbir dipilih bagi peralihan daripada Raja Mutlak kepada Raja Berperlembagaan antaranya menyebut kepentingan Melayu dan Islam itu sendiri. Raja-raja Melayu mempunyai hak memilih pentadbir yang mampu mendukung kepentingan Melayu dan Islam ini," katanya.
-- BERNAMA
SHAH ALAM, 11 Mei (Bernama) -- Siapa Menteri Besar Selangor yang baharu masih menjadi topik hangat walaupun pilihan raya umum ke-13 (PRU13) sudah hampir seminggu berlalu, namun satu hakikat yang harus disedari ialah bahawa kuasa melantik Menteri Besar adalah pada Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.
Kuasa baginda untuk melantik Menteri Besar Selangor diperuntukkan dalam Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959 berdasarkan Artikel 51.
Sejarah mencatatkan, semasa pemerintahan Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, baginda cukup tegas dalam menentukan pengganti Tan Sri Muhammad Muhamad Taib yang telah meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar pada 14 April 1997, di mana baginda mahu calon berkenaan disaring dan disemak bagi memastikan calon itu benar-benar bersih.
Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz menegaskan bahawa calon itu haruslah jujus dan ikhlas, dan baginda akan menolak seorang Menteri Besar yang mengejar kemewahan untuk diri sendiri.
Pada pertemuan Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz dengan Perdana Menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad pada 21 April 1997, baginda bertitah bahawa calon yang sesuai untuk jawatan itu masih belum dipilih dan pada 2 Mei baginda berkenan memilih Tan Sri Abu Hassan Omar sebagai Menteri Besar Selangor.
Profesor dan Penasihat Undang-Undang Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Prof Datuk A. Halim Sidek berkata pelantikan Menteri Besar Selangor yang bakal dilakukan Sultan Sharafuddin Idris Shah adalah berpandukan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959 dan mengambil kira dua artikel penting.
"Pertama, baginda berhak untuk melantik seorang anggota Dewan Undangan Negeri yang menurut pertimbangan baginda mendapat keyakinan majoriti dewan. Manakala kedua, orang yang dilantik mestilah berketurunan Melayu dan beragama Islam," katanya ketika dihubungi Bernama.
Beliau berkata demikian dengan merujuk kepada Artikel 51 (1) berdasarkan Artikel 53 (2)(a); dan Artikel 51 (2) tertakluk kepada Artikel 53 (4) dalam Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959.
Turut menarik perhatian ialah Artikel 51 (1A) yang menyebut baginda juga berhak memilih seorang Timbalan Menteri Besar Selangor.
PRU13 menghasilkan keputusan PAS dan DAP masing-masing memperoleh 15 kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, manakala PKR memperoleh 14 kerusi daripada 56 kerusi. Barisan Nasional (BN) pula menguasai 12 kerusi.
Prof A. Halim berkata jika mengikut perkiraan bilangan kerusi, calon dari PAS, PKR dan DAP sama layak, tetapi dengan kuasa yang ada pada baginda berdasarkan artikel tadi, DAP tidak layak kerana mereka tiada calon Melayu beragama Islam di Selangor.
"Sama ada calon itu daripada PAS atau PKR tidak menjadi persoalan walaupun PKR kurang satu kerusi daripada PAS, kerana mereka boleh muafakat letak satu calon.
"Tetapi akhirnya kuasa memperkenan calon mereka itu terletak di tangan baginda, memperlihatkan baginda mempunyai hak mutlak memilih Menteri Besar Selangor," katanya.
Ketua Biro Transformasi Muslim, Majlis Perundingan Melayu, Datuk Dr Mohamed Ghazali Md Noor ketika mengulas kepentingan Menteri Besar Selangor berketurunan Melayu dan beragama Islam itu, berkata klausa itu penting bagi memastikan baginda mempunyai penasihat yang arif dalam isu berkenaan Melayu dan Islam.
"Baginda merupakan payung bagi orang Melayu dan tunjang kepada agama Islam, jadi perlulah seorang Menteri Besar yang berketurunan Melayu dan beragama Islam. Jika sebaliknya, bagaimana mahu menasihati baginda?" katanya.
Dr Mohamed Ghazali berkata satu lagi faktor yang perlu diteliti adalah faktor sejarah di mana negara ini sebenarnya telah mula dibina oleh Kesultanan Melayu itu sendiri dan kerajaan mula dibentuk oleh Kesultanan itu subur hingga ke hari ini sebagai Kerajaan Malaysia.
Mohamed Ghazali berkata Tujuh Wasiat Raja-Raja Melayu iaitu wasiat yang dititahkan Raja-Raja Melayu semasa menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957, jelas menyatakan kepentingan faktor orang Melayu dan beragama Islam itu.
"Wasiat itu merupakan amanah diberikan kepada pentadbir dipilih bagi peralihan daripada Raja Mutlak kepada Raja Berperlembagaan antaranya menyebut kepentingan Melayu dan Islam itu sendiri. Raja-raja Melayu mempunyai hak memilih pentadbir yang mampu mendukung kepentingan Melayu dan Islam ini," katanya.
-- BERNAMA
No comments:
Post a Comment