nuffnang adv

lazada adv

Wednesday, May 29, 2013

Bank patuh syariah di London sasar tembusi Malaysia

Richard Thomas
GATEHOUSE Bank Plc, bank pelaburan borong berlandaskan syariah yang berpangkalan di London, Britain, kini meninjau kemungkinan mendapatkan lesen perbankan prinsipal di Malaysia, bagi mengembangkan lagi segmen perniagaan terasnya di dalam negara.

Bank itu yang membuka pejabat perwakilannya di Kuala Lumpur semalam, yang pertama di luar kota London, menyasarkan lesen dalam perbankan universal, perbankan pelaburan dan pengurusan kekayaan.

Ketua perwakilan Gatehouse Bank di Malaysia, Richard Thomas berkata, bank itu akan terus mengadakan perbincangan dengan Suruhanjaya Sekuriti dan Bank Negara Malaysia untuk cadangan lesen berkenaan.

“Operasi perbankan dijangka bermula kurang daripada dua tahun ini. Gatehouse Bank akan menimbangkan lesen mana yang akan dipohon dahulu, tertakluk kepada permintaan dan syarat. Kami mungkin memohon untuk kesemua sekali (ketiga-tiganya),” katanya sempena pelancaran pejabat perwakilan itu di Kuala Lumpur, semalam.

Thomas berkata, Malaysia adalah pilihan yang mutlak untuk mewujudkan pangkalan bagi bank di Asia.

Beliau berkata, selepas mewujudkan tapak kukuh dalam sektor perbankan Malaysia, Gatehouse Bank kemudiannya akan menggunakan prestasi baik itu untuk meneroka negara jiran seperti Singapura.    

Malaysia ialah pusat ketiga terbesar dunia dalam kewangan Islam dengan AS$133 bilion (RM404 bilion) aset berlandaskan shariah selepas Arab Saudi dan Iran.

 - Bernama

No comments:

Post a Comment

Get the lowest PRICE booking by ONLINE

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...