nuffnang adv

lazada adv

Tuesday, January 3, 2012

Nak kena minta tolong Yb ke?

Hari ini dengar luahan peneroka Felda Chalok, Setiu, Terengganu yang mengadu tak terima bonus sebagaimana yang diisytiharkan oleh PM tempohari. Setelah diselidik dan ditanya lebih lanjut katanya buah kelapa sawit yang dihantar melalui Pejabat Felda tidak mencukupi kuota.

Maknanya jika ramai peneroka yang menghantar buah kelapa sawit melalui pejabat Felda yang tidak cukup kuota akan menerima nasib yang sama. Kata mereka tiada makna bonus itu diwawarkan dengan gah sekali di akhbar dan TV. Kalau begitu caranya, baik tak payah hantar terus buah kelapa sawit melalui pejabat felda, baik jual terus kepada pembeli luar. Hati pun tidak sakit kalau begini keadaannya, luah mereka.

Sepatutnya kalau FELDA nak isytihar bonus perlu dibahagi tanpa mengira kuota, kalau sedikit dapat sedikit, kalau banyak dapat banyak, sedikit sama di rasa, banyak sama dikecap.

kata mereka keadaan ini amat mengecewakan mereka sama sekali, lebih-lebih lagi purata usia peneroka adalah mereka yang terdiri daripada warga emas.

Mereka juga berkata, jika isu pemberian bonus ini tiada kesudahan, Karam Singh Walia (TV3) pun mereka akan panggil selain akhbar Sinar Harian mahupun harian Metro. Mereka beranggapan generasi awal peneroka kini sudah tidak dihargai oleh FELDA dengan perubahan arus zaman dan teknologi. Tetapi jangan kita lupa, generasi emas inilah yang bersusah payah menebas tanah hutan membangunkan tanah yang dulunya hutan rimba yang kini kawasan yang dihuni dengan selesa, selamat dan mempunyai kemudahan.

Mereka amat berharap YB DUN akan membantu mereka dalam menyelesaikan masalah dan isu ini.

No comments:

Post a Comment

Get the lowest PRICE booking by ONLINE

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...