nuffnang adv

lazada adv

Monday, July 1, 2013

LPP kenal pasti tanah terbiar

Shamsuddin (empat, kanan) menyaksikan Bazlan (lima, kanan) menyerahkan geran kepada salah seorang peserta pada Kursus Kelapa Sawit dan Penyampaian Jentera di Balai Raya Darat Batu Rakit Hilir, semalam.

BATU RAKIT – Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) Negeri Terengganu menyasarkan untuk mewujudkan kawasan agro makan di setiap mukim dalam usaha melahirkan lebih ramai usahawan tani di negeri ini.

Pengarahnya, Shamsuddin Mat Rani berkata, usaha itu bagi memastikan tanah terbiar dimanfaatkan sepenuhnya dengan aktiviti yang mampu memberikan pulangan lumayan.

“Langkah yang dibuat ini bukan sahaja dapat memberi peluang ekonomi yang lebih baik buat golongan pengusaha pertanian, malah turut menjadi salah satu cara memanfaatkan tanah kosong tanpa sebarang aktiviti yang boleh mendatangkan pulangan.

“Sehubungan itu, pihak kami sedang rancak mengenal pasti tanah atau kawasan kosong yang sesuai untuk diusahakan pertanian dengan harapan mampu mengembangkan lagi pengeluaran makanan di negeri ini,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada Sinar Harian ketika hadir pada Kursus Kelapa Sawit dan Penyampaian Jentera di Balai Raya Darat Batu Rakit Hilir, di sini, semalam.

Menurut Shamsuddin, pihaknya turut berbangga apabila berjaya melahirkan usahawan tani yang memperoleh pendapatan melebihi RM3,000 sebulan melalui perusahaan yang disertai mereka.

“Melihat perkembangan positif ini, kita berharap lebih ramai melibatkan diri dalam bidang pertanian kerana ia terbukti mampu memberi pendapatan lumayan,” katanya.

Sementara itu, Adun Batu Rakit, Bazlan Abdul Rahman turut hadir menyempurnakan majlis perasmian kursus yang disertai 60 ahli Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Maras/Batu Rakit.

Hadir sama Pengurus Besar PPK Maras/ Batu Rakit, Syed Nadzuan Sayed Jaafar.

-sinar harian

No comments:

Post a Comment

Get the lowest PRICE booking by ONLINE

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...