nuffnang adv

lazada adv

Monday, August 21, 2017

Jom Kenali Bangsa Inuit.. apa yang anehnya

Image may contain: 1 person, smiling

Ada satu kaum Tuhan ciptakan tinggal di Greenland yang sejuk di kawasan tundra. Jika di padang pasir di diami arab badwi, hutan hujan khatulistiwa di diami orang asli. Kawasan sejuk artik pula di diami oleh bangsa Inuit. Mudah kata orang eskimo.

Apa yang menariknya tentang bangsa ini, diet pemakanan mereka. Sebelum pengaruh gaya hidup moden sampai pada mereka. Percaya atau tidak golongan ini makan lemak haiwan macam makan nasi. Sumber makanan yang ada cuma ikan, caribou, anjing laut dan ikan paus. Caranya makan mentah, rebus atau salai. No kari, no masak lemak, no masak kicap. 

Image may contain: 13 people

Kawasan suhu di bawa paras beku mana ada tempat untuk bercucuk tanam, jika hendak menikmati hasil hutan pun kena tunggu musim panas melanda. Itupun hanya buah beri, rerumput dan stem akar kayu yang di perolehi. Tiada gandum, beras, jagung mahupun barli.

Bagi orang biasa macam kita ini. Tanpa nasi atau sumber karbo kita tak boleh hidup. Apa akibatnya menelan daging tanpa sumber karbohidrat? Badan akan menukar lemak kepada ketones sebagai bekalan tenaga. Proses ini di panggil Ketosis. Ketosis untuk jangka masa sederhana adalah baik. Efeknya seperti kita berpuasa. Itu yang menyebabkan badan boleh jadi kurus. Tapi jika terlalu ekstrem badan manusia akan mengalami Ketoacidosis.

Image may contain: one or more people

Nak explain pun panjang. Senang cerita darah boleh menjadi terlalu berasid dan boleh menyebabkan kematian. Ditambah lagi risiko gout akibat mendakan asid urik akibat pengambilan makanan laut dan risiko kerosakkan buah pinggang disebabkan pengambilan protein yang tinggi.

Image may contain: 1 person, ocean and water 
 

Sebab itu diet rendah carbohidrat seperti diet Atkins tidak digalakkan untuk tempoh yang berterusan.
Yang menariknya nisbah bangsa inuit kurang mengalami sakit jantung, darah tinggi, stroke atau masalah yang di atas walaupun mengamalkan cara pemakanan yang ekstrem ini. Hayat usia pun boleh tahan dari 67 hingga 72 tahun. Itu belum lagi di campur lagi dengan misteri dari mana mereka mendapatkan vitamin C.

Ini kau makan daging kambing sepinggan dah duduk panas mengipas pening-pening. Tak lama pastu kena darah tinggi.

Muhamad Khair
FB SEPAT Paranormal Team

1 comment:

  1. Terapkan untuk pinjaman yang cepat dan nyaman untuk membayar tagihan dan memulai bisnis baru atau membiayai ulang proyek Anda dengan tingkat bunga lebih rendah sebesar 3%. dengan jumlah pinjaman yang dibutuhkan karena penawaran minimum pinjaman kami adalah $ 1,000.00 USD untuk pilihan jumlah pinjaman. Kami adalah perusahaan terdaftar dan bersertifikat yang sah di Amerika Serikat. Anda dapat menghubungi kami hari ini melalui email untuk mendapatkan tanggapan cepat, jika Anda tertarik untuk mendapatkan pinjaman ini, hubungi kami untuk informasi lebih lanjut tentang proses pinjaman, bagaimana cara memproses persyaratan dan ketentuan pinjaman dan bagaimana pinjaman akan ditransfer kepada Anda. Hubungi kami hari ini di: cindymarialoan@gmail.com atau via whatsapp +2349068871769

    Informasi pertama yang Anda butuhkan:

    (1) nama lengkap:
    (2) Jumlah yang diminta sebagai pinjaman:
    (3) Nomor telepon:
    (4) Durasi:
    (5) Negara:
    (6) Negara Bagian / Propinsi:
    (7) Penghasilan Bulanan:
    (8) Kondisi:
    (9) Umur / jenis kelamin:
    (10) Tujuan pinjaman:

    Hubungi kami hari ini di: cindymarialoan@gmail.com atau via whatsapp +2349068871769
    Saya menunggu tanggapan mendesak Anda

    Terima kasih,

    ReplyDelete

Get the lowest PRICE booking by ONLINE

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...